Комунальний заклад «Хустський базовий
медичний фаховий коледж»
Закарпатської обласної ради
З В І Т
про методичну роботу
за 2022-2023 н.р.
Методист коледжу Фединець І.Ш.
Методична робота є важливою складовою освітнього процесу й спрямована на вирішення завдань з підвищення якості підготовки фахівців на основі комплексного підходу до вдосконалення змісту, організації й методів навчання.
Система дій і заходів методичної роботи має на меті підвищення рівня професійно-педагогічної компетентності кожного педагога, розвиток його творчої особистості та індивідуальності, підвищення інноваційного потенціалу педагогічного колективу й навчального закладу в цілому.
Забезпечення неперервної освіти, спрямованої на професійне становлення, підвищення рівня професійної майстерності, кваліфікації педагогічних працівників– основний напрям діяльності методичної служби у Комунальному закладі «Хустського базового медичного фахового коледжу» Закарпатської обласної ради.
Ефективність вирішення стратегічних завдань, що диктує сьогодення, в першу чергу залежить від фахової та методичної компетентності педагогічних працівників. Відповідно до цього відбувається переосмислення та переорієнтація цілей і завдань, покладених на сучасного педагога. Викладач повинен вміти досягати поставлених завдань: готувати спеціаліста з такими знаннями, вміннями і навичками, які б забезпечили їх життєдіяльність в інноваційному та інтелектуальному суспільстві. Цьому сприяє методична робота.
Методична робота у Комунальному закладі «Хустського базового медичного фахового коледжу» Закарпатської обласної ради організовується і здійснюється відповідно до діючих нормативних документів:
- Закон України “Про фахову передвищу освіту”
- Закон України “Про вищу освіту”(1556-VII, редакція від 18.03.2020)
- Закон України «Про освіту» – Законодавство України –
Верховна Рада
https://zakon.rada.gov.ua - Закон України «Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні»
- Перелік галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти (Редакція від 21.12.2022, підстава – 1392-2022-п)
- Щодо набуття статусу закладу фахової передвищої освіти (лист МОН від 16.10.2019 р., № 1617-19)
- Лист МОН Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти» №22 1/10-1358 від 02.07.20 року «Методичні рекомендації щодо розробки, структури та змісту навчального плану підготовки здобувачів фахової передвищої освіти на 2020-2021 навчальний рік», «Методичні рекомендації до складання індивідуального навчального плану здобувача фахової передвищої освіти»
Також джерелами змісту, напрямів, тенденцій щодо планування методичної роботи в коледжі є нормативно-правова, науково-методична, інструктивна література та інформація, що надходить з Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я, КЗ «Хустського базового медичного фахового коледжу».
Принципи організації та проведення методичної роботи:
- науковість;
- зв’язок із життям;
- актуальність;
- конкретність, урахування особливостей конкретного навчального закладу;
- диференційований підхід до викладачів;
- створення сприятливих умов для ефективності методичної роботи, творчих пошуків;
- системність;
- спрямованість на виділення головного;
- єдність теорії та практики;
- оперативність;
- гнучкість, мобільність;
- послідовність, наступність, безперервність;
- колективний характер;
- творчих характер, максимальна активізація викладачів.
Діяльність педагогічного колективу КЗ «Хустського базового медичного фахового коледжу» спрямована на реалізацію методичної проблеми: «Підвищення рівня професійної компетентності викладача як гарантія самореалізації та умова формування ключових компетентностей майбутнього медичного працівника».
З метою якісної організації методичної роботи в коледжі, розроблені і затверджені такі плани:
- план
методичної роботи;
- план роботи методичного кабінету;
- плани роботи циклових комісій;
- плани роботи гуртків;
- плани роботи навчальних кабінетів;
- план заходів з проведення атестації педагогічних працівників;
- перспективний план атестації викладачів;
- план підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
- плани роботи з викладачами-початківцями;
- план вивчення, узагальнення, розповсюдження передового педагогічного досвіду;
- плани проведення тижнів ЦК.
Структура планів відповідає основним завданням:
- підготовка майбутніх медичних спеціалістів, згідно вимог освітньо-
кваліфікаційних характеристик;
- виконання Державної національної програми “Освіта”(“Україна XXI ст.”), Національної доктрини розвитку освіти України в XXI столітті;
- реалізація особистісно-орієнтованого підходу у навчанні, забезпечення диференціації та індивідуалізації;
- розробка та удосконалення нового навчально-методичного та інформаційного забезпечення навчального процесу, створення інтерактивного комплексу навчально-методичного забезпечення дисциплін;
- вдосконалення системи організації навчального процесу шляхом впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, інтерактивних форм і методів навчання;
- оновлення професійних вимог в умовах модернізації системи медичної освіти;
- стимулювання активної навчальної та творчо-пізнавальної діяльності студентів, вдосконалення змісту і форм залучення студентів до науково- дослідницької роботи;
- вдосконалення роботи з обдарованою молоддю, зосередження уваги на якості підготовки студентів до обласних конкурсів, конференцій, надання студентам широких можливостей реалізації свого творчого потенціалу;
- забезпечення якості навчання з акцентом на особливості фахової підготовки майбутнього фахівця мобільного на ринку праці, здатного до адаптації та як найповнішої реалізації власного творчого потенціалу.
- удосконалення методичної підготовленості, підвищення професійного рівня педагогічного колективу;
- узагальнення і систематизацію матеріалів з обласної методичної проблеми, досвіду впровадження у навчально-виховний процес інтерактивних форм і методів навчання, інформаційно-комунікаційних технологій навчання;
- формування особистості, активної позиції громадянина України;
- зосередження уваги на пріоритетних напрямках виховання студентської молоді, виховання духовних і громадських цінностей.
Всі плани узгоджені між собою. Аналіз роботи педагогічного колективу у відповідності до вищезгаданих планів показує, що колектив реалізовує намічені в них заходи, а саме:
- плани
роботи методичної рад – виконано,
про що свідчать
протоколи;
- плани роботи циклових комісій виконуються, про що свідчать проведення їх засідань і оформлення протоколів;
- плани роботи з проведення атестації, підвищення фахової підготовки педагогічних працівників – виконано.
- плани проведення тижнів циклових комісій, занять, проведення відкритих занять та позааудиторних заходів з обміну досвідом- виконано.
Було розроблено і затверджено графіки:
- підвищення кваліфікації викладачів на 2023 календарний рік.;
- атестації викладачів;
- відвідування занять викладачів головами ЦК;
Протягом 2022-2023 н.р. проведено 7 засідань методичної ради згідно плану. Засідання методичної ради скликались відповідно до складеного і затвердженого плану роботи. Єдиний план методичної роботи складено на основі сконцентрованих у методичному кабінеті планів роботи циклових комісій на поточний рік. План роботи методичної ради спрямовується на поліпшення науково- теоретичної, методичної та практичної підготовки викладачів, їхнього загальнокультурного рівня.
Під час засідань методичної ради розглядались питання:
- Розгляд і погодження планів роботи методичного кабінету, засідань методичної ради на 2022-2023 н. р.
- Організація підвищення педагогічної майстерності викладачів.
- Затвердження графіка курсів підвищення кваліфікації.
- Обговорення, розгляд і погодження планів роботи циклових комісій.
- Планування занять з обміну досвідом, позааудиторних заходів.
- Про організацію навчально – методичної роботи викладачів в умовах сучасності.
- Особливості підготовки майбутніх медичних спеціалістів під час дистанційного навчання у фаховому медичному коледжі.
- Про результати діагностичного обстеження особливостей дистанційного навчання серед викладачів.
- Про організацію атестації педагогічних працівників.
- Оцінювання та моніторинг процесу засвоєння знань студентами у період змішаного (дистанційного) навчання. Підготовка та затвердження завдань для проведення ДКР.
- Про заходи щодо якісної підготовки до ліцензованого інтегрованого іспиту Крок М спеціалізації Лікувальна справа та Сестринська справа.
- Підсумки проведення наради –семінару кураторів академічних груп.
- Підсумки проведення студентської конференції з захисту кращих науково-пошукових робіт гуртківцями коледжу та студентської міжколеджної конференції.
- Про використання інформаційних інноваційних технологій у викладанні навчальних дисциплін в умовах змішаного та дистанційного форм навчання
- Про підготовку до проведення комплексного кваліфікаційного державного іспиту зі спеціалізацій Лікувальна справа, Сестринська справа та Промислова фармація.
- Про підсумки реалізації методичної проблеми закладу (здобутки, проблеми, перспективи).
- Про результати контролю за відвідуванням занять головами ПЦК, взаємовідвідуванням занять викладачами, участю викладачів у методичних заходах.
- Звіти голів циклових комісій про роботу циклових комісій у 2022-2023 н.р.
Кожен викладач працював над методичною проблемою в рамках загально коледжної. Члени циклових комісій працювали над удосконаленням методичного забезпечення, створенням електронних варіантів лекцій і практичних занять, презентацій, продовжили наповнення матеріалами системи дистанційного навчання Classroom .
Викладачі чітко визначили перелік тем, які студенти мали опанувати під час дистанційного та змішаного навчання, розробили завдання, надали студентам всю необхідну літературу, забезпечили проведення онлайн-консультацій, як групових, так і індивідуальних, а також, що надзвичайно важливо, — передбачили й поінформували студентів, яким чином буде здійснюватися контроль та перевірка виконаних завдань, дистанційно були проведені іспити студентам, які за наказом по коледжу проходили навчання дистанційно.
Крім проведення занять, викладачі, маючи інші види педагогічного навантаження, здійснювали організаційну та методичну діяльність згідно індивідуального плану роботи.
Протягом навчального року проведено 6 відкритих занять :
- 18.10.2022 р. Беззуб Л.І. провів міжколеджне відкрите комбіноване заняття з фізики на тему: «Лінзи та іх властивості. Око як оптична система. Гравітаційне лінзування.»
- 03.11.2022 р. Бойко В.Ю. провела відкрите лекційне заняття з технології ліків,
«Суспензії. Визначення. Характеристика. Умови утворення. Способи приготування суспензій. Стабілізація суспензій. Приготування суспензій конденсаційним методом.»
- 21.02.2023.р. Росада Т.М. провела відкрите лекційне заняття з основ медсестринства в терапії на тему «Інфаркт міокарда».
- 28.02.2023 р. Вовчок Є.В. провела відкрите практичне заняття з ОЕФ на тему «Облік руху коштів. Робота з РРО.»
- 01.03.2023 р. Скундзя Н.Ю. провела відкрите лекційне заняття з хімії на тему « Нітрогенвмістні органічні сполуки. Амінокислоти. Білки.»
- 02.03.2023 р. Фединець І.Ш. провела відкрите лекційне заняття з фармакології на тему «Гормональні препарати. Препарати гормонів щитоподібної та прищитоподібних залоз. Антитиреоїдні засоби.»
Всі вони отримали високу оцінку присутніх викладачів і були проведені із застосуванням мультимедійних засобів навчання. Після проведення занять обов’язково проводиться поглиблений їх аналіз, який є корисним для молодих викладачів.
Одним із шляхів включення викладачів в активну діяльність, удосконалення та підвищення педагогічної майстерності викладача є проведення тижнів циклових комісій, занять з обміну досвідом та позааудиторних заходів. Методистом коледжу складено план-графік занять тижнів циклових комісій, занять з обміну досвідом, позааудиторних заходів. Графік затверджено на засіданні методичної ради.
Протягом навчального року було заплановано 8 методичних тижнів із відповідно розробленою тематикою та заходами:
– у жовтні 2022р. методичний тиждень циклової комісії викладачів національно-патріотичного та військового виховання на тему : « Наша слава – Українська держава», голова циклової комісії Єгоров Р.А.
– у листопаді – ЦК викладачів професійно-практичної підготовки (внутрішньої медицини та неврології), тематика тижня: «Психо-неврологічні розлади в період воєнного часу», голова ЦК Гінцяк Б.В.;
– у лютому 2023 р. – циклової комісії викладачів природничо-наукової підготовки на тему: «Вибір молоді- здоров’я», голова ЦК Сима О.Й.
– у березні 2023 р. – тиждень ЦК викладачів комісії соціально-економічної та гуманітарної підготовки ,тематика тижня : «Іноземна мова в сучасному світі викликів» -голова ЦК Бурак Є.А.
– у березні 2023 р. також проведено тиждень викладачів загальноосвітньої підготовки на тему: «Впусти в своє життя знання»., голова ЦК Буришина Лілія Анатоліївна
– у квітні 2023р. – методичний тиждень ЦК викладачів професійно-практичної підготовки (хірургії та вузьких спеціальностей), тематика тижня : «Всесвітній день здоров’я 2023 : історія, традиції, завдання медичних працівників.», голова ЦК Безручко О.М..;
– у квітні 2023р.також проведено методичний тиждень ЦК викладачів професійно-практичної підготовки (акушерства та педіатрії) на тему: « Ведення вагітності та пологів в умовах війни.», голова ЦК Семен Л.Д.
– у травні 2023р. – методичний тиждень циклової комісії викладачів професійно-практичної підготовки (основ медсестринства та сімейної медицини) на тему: «Значимість професії медичної сестри в мирний та воєнний час.», голова ЦК Цвєткова І.І.
Слід зазначити, що практично всі циклові комісії підійшли організовано та креативно до проведення тижнів, урізноманітнили програми, залучили до проведення відповідних заходів найкращих студентів, які виступали перед студентами коледжу зі змістовними доповідями, цікавими сучасними інформаційними повідомленнями, підготували і представили мультимедійні презентації з відповідних тем. За результатами проведення методичних тижнів кожною цикловою комісією видруковано презентації, матеріали тижня викладено на сайті коледжу і здано в методкабінет.
Кожною цикловою комісією проводилася науково-дослідницька та пошукова робота згідно з «Положенням про науково – пошукову та науково-дослідну роботу в медичному коледжі» та «Вимогами до оформлення науково – дослідних і науково – пошукових робіт студенів». 20 квітня 2023р було заплановано і проведено в коледжі студентську конференцію кращих науково-пошукових робіт гуртківців Хустського базового медичного фахового коледжу, на якій методичними керівниками було представлено 10 науково-пошукових (дослідних) робіт студентів. Студкомітетом нагороджено 4 переможців. 28 квітня 2023року студенти нашого коледжу Омелян Марія, Колач Наталія, Вайдич Даніела та Бочко Аріанна прийняли активну участь у міжколеджній онлайн – конференції із захисту кращих науково-пошукових та науково – дослідницьких робіт студентів гуртківців. Організатором заходу був КЗ «Берегівський медичний фаховий коледж», проводилася конференція в онлайн-форматі за допомогою платформи Zoom. Всі матеріали конференції представлені в методкабінеті.
Згідно плану методичної роботи на 2022-23р.р. проведено два спільних засідання викладачів циклових комісій на теми: «Запровадження змішаних форм навчання в умовах воєнного стану» доповідач Єгоров Р.А.- голова ЦК, «Організація навчально-методичної роботи викладачів ВМНЗ в умовах сучасності.» доповідач Семен Л.Д.
Значна увага в роботі циклових комісій приділялась методичному забезпеченню освітнього процесу на належному рівні. З цією метою постійно поновлюються комплекси методичного забезпечення навчальних дисциплін, у коледжах створені та видрукувані банки тестових завдань для підсумкового контролю знань з усіх спеціальностей. Цьогорічна робота викладачів була зосереджена на оновленні навчальних тестових завдань зі спеціальностей «Фармація. Промислова фармація», «Сестринська справа. Акушерська справа», адже студенти готувалися до складання ЄДКІ. В цілому, викладачами КЗ «Хустський базовий медичний фаховий коледж» протягом навчального року підготовлено- методрозробок та рекомендацій.
Робота куратора – одна з найголовніших складових організації якісного проходження освітньо-виховного процесу навчального закладу. У своїй діяльності куратори використовують різноманітні методи і форми виховної роботи. Ефективність виховної роботи куратора академічної групи значною мірою визначається її плануванням.
Методичний супровід, орієнтовний перелік документації, що організують роботу куратора академічної групи – це ті питання ,які, серед основних , були обговорені на нараді –семінарі кураторів академічних груп на тему: «Створення оптимальних психологічних умов для підвищення якості навчально – виховного процесу та індивідуального розвитку особистості»., проведеного 01.03.2023р. Узагальнені матеріали здані в методичний кабінет у форматі мультимедійної презентації, друкованого буклету та на електронних носіях.
З метою створення сприятливих умов для професійного становлення та розвитку професійних якостей молодих викладачів в коледжі проводиться робота “Школи педагогічної адаптації” під керівництвом методиста. Вона допомагає молодим викладачам та лікарям, що розпочали педагогічну діяльність за сумісництвом у нашому коледжі, у розв’язанні конкретних проблем щодо методики викладання предмету чи дисципліни; знайомить молодих викладачів із сучасними методами й технологіями навчання; надає консультації та допомогу у професійному становленні, виробленні власного стилю роботи, розвитку фахового потенціалу.
За молодими викладачами закріплено наставників-досвідчених викладачів, залучено їх до роботи у циклових комісіях. Робота «Школи педагогічної адаптації» відбувалась у відповідності до складеного плану. Молодим викладачам надавалась допомога в оформленні навчально-методичної документації, організовувались відвідування та обговорення занять досвідчених викладачів. Методистом коледжу з метою надання методичної допомоги відвідувались заняття молодих викладачів. Робота «Школи молодого викладача» сприяла підвищенню фахового рівня викладачів, розвитку творчого потенціалу, озброєнню новітніми знаннями, методикою та технологією навчання.
Здійснювався підбір літератури для самоосвіти викладачів. Була здійснена підписка на методичну та періодичну літературу. Педагогічні працівники систематично були інформовані про новинки педагогічної, методичної, психолого- педагогічної, спеціальної літератури. Продовжувалась робота викладачів над вдосконаленням НМК, СРС, видавничою діяльністю.
Методичний кабінет протягом року поповнювався новими методичними матеріалами (матеріалами видавничої діяльності, матеріалами, що створені викладачами до атестації, матеріалами відкритих занять та позааудиторних заходів, матеріалами, представленими на інтернет-конференцію та матеріалами для студентських науково-дослідницьких конференцій).
Важливий напрям роботи навчально-методичного кабінету – організація підвищення кваліфікації та стажування педагогічних працівників, їх атестація.
Навчально-методичним кабінетом координувалась робота щодо атестації педагогічних працівників.
З цією метою:
- досконало вивчено Типове положення про атестацію педагогічних працівників;
- розроблено “Положення про атестацію викладачів» у Комунальному закладі «Хустського базового медичного фахового коледжу» Закарпатської обласної ради»;
- постійно оновлюється «Перспективний графік підвищення кваліфікації викладачів у Комунальному закладі «Хустського базового медичного фахового коледжу» Закарпатської обласної ради»;
- складається графік атестації викладачів;
- завідуючою навчально-методичним кабінетом як секретарем ведуться протоколи засідань Атестаційної комісії КЗ «Хустського базового медичного фахового коледжу» Закарпатської обласної ради»;
- виконуються організаційні моменти під час самої атестації.
Атестація педагогічних працівників 2022-2023 навчального року проводилась
відповідно до Типового положення про атестацію педагогічних працівників України, затвердженого наказом Міністерством освіти і науки України від 06.10.2010 року №930, наказу Міністерства освіти і науки України від 08.08.2013 р. №1135 «Про затвердження змін до Типового положення про атестацію педагогічних працівників».
Складено та затверджено план роботи з проведення атестації, графік засідань атестаційної комісії, графік атестації, створено атестаційну комісію, видано відповідні накази, ознайомлено педагогічний колектив зі списками педагогічних працівників, що атестуються – у визначені терміни. Перевірено строки проходження курсів підвищення кваліфікації працівників. Членів адміністрації коледжу, атестаційної комісії закріплено за викладачами, визначено кількість занять та позааудиторних заходів, необхідних для відвідування представниками атестаційної комісії. Складено графік проведення відкритих занять викладачів, показових занять викладачів, які атестуються, а також позааудиторних заходів. Система роботи викладачів, що атестуються вивчалась за напрямками:
- викладацька компетентність;
- методична робота;
- створення загальних умов ефективності навчально-виховного процесу.
Здійснювався контроль, надавалась методична допомога викладачам, що атестуються членами атестаційної комісії. Проводився моніторинг якості знань, директорські контрольні роботи. За підсумками атестації 2022-2023 н. р. проатестовано 7 осіб.
Таким чином система методичної роботи – це процес інтерактивної взаємодії всіх методичних підрозділів творчої співпраці циклових комісій, методичної ради, адміністрації, викладачів, педагогічних працівників.
Сучасні реалії вимагають вдосконалення роботи з обдарованою молоддю, зосередження уваги на якості підготовки студентів до обласних конкурсів, конференцій, надання студентам широких можливостей реалізації свого творчого потенціалу. Так, шестеро наших студентів – першокурсників під науковим керівництвом викладача Пойда Н.І. у березні 2023р. як доповідачі прийняли участь у Всеукраїнській студентській науково-практичній онлайн конференції «Перші кроки у науці: науковий пошук студентів фахових коледжів» в секції «Культура і мистецтво у формуванні сучасної особистості».
Методична робота колективу сприяє якості та ефективності роботи педагогів, підвищенню якості та результативності навчально-виховного процесу, створює, організовує, навчає, спрямовує, розвиває та підтримує у педагогічному колективі дух творчості, прагнення до пошуку, належний настрій і психологічний мікроклімат в колективі для розвитку ініціативи і творчого мислення викладачів і студентів.
Вважаю, що методична робота проводилась на рівні “достатньому” та була направлена на реалізацію загальноколеджної методичної проблеми.